Saskaņā ar pētījumiem pat viegla COVID-19 infekcija var neatgriezeniski ietekmēt sirdi, pat ja šķiet, ka infekcija ir beigusies. Tagad mēs zinām, ka koronavīruss var sabojāt gandrīz visus orgānus, ieskaitot sirdi. 2020. gada jūlijā Frankfurtes Universitātes Medicīnas centra pētnieki apmēram divus mēnešus pēc akūtas COVID-19 infekcijas pārbaudīja 100 Covid-19 pacientus un veica sirds magnētisko rezonansi. Tas, ko viņi redzēja, bija negaidīti - 78 procenti dalībnieku parādīja pamanāmas izmaiņas sirds muskuļos. Neatkarīgi no tā, vai viņi iepriekš bija smagi slimi vai ar vieglu slimības gaitu, ārstējoties mājās. Tas nozīmē - pat pēc pārslimotas infekcijas būtu jābūt uzmanīgiem. Koronavīruss var izraisīt iekaisumu visu orgānu audos - arī sirdī. Kad šis iekaisums sadzīst, var rasties fibrotiskas izmaiņas, t.i., rētas. Tad tas noved pie tā, ka orgānu darbība ir ierobežota vai sirds pumpē mazāk asiņu un attīstās sirds mazspēja.

Par sirds iekaisumu var liecināt pēkšņs bezspēks, slodzes tolerances traucējumi, elpas trūkums pie slodzes un/vai sāpes krūtīs. Ja izjūtat pēkšņi sāpes krūtīs vai elpas trūkumu, tad ir rekomendēts nekavējoties sazināties ar NMPD (113).

Pēc akūta Covid-19 simptomi ir ļoti dažādi. Pat tā saucamais vieglais Covid-19 var būt saistīts ar ilgtermiņa simptomiem, visbiežāk klepu, viegli paaugstinātu ķermeņa temperatūru un nogurumu. Citi ziņotie simptomi ir elpas trūkums, sāpes krūtīs, galvassāpes, neirokognitīvas grūtības, muskuļu sāpes un nespēks, kuņģa-zarnu trakta darbības traucējumi, izsitumi, vielmaiņas traucējumi (piemēram, slikta diabēta kontrole), trombu veidošanās, depresija un citi garīgās veselības traucējumi.

Kā viena no nepatīkamākajām pēc-Covid-19 komplikācijām ir posturālās ortostatiskās tahikardijas sindroms (POTS). Tas ir sarežģīts, daudzpusīgs traucējums, kas pasliktina funkcionālo stāvokli un dzīves kvalitāti. POTS ir definēts kā klīnisks sindroms, ko parasti raksturo sirdsdarbības ātruma palielināšanās par > 30 x/min, pieceļoties stāvus un stāvot > 30 s (vai > 40 x/min indivīdiem vecumā no 12 līdz 19 gadiem) pie nosacījuma, ka nav ortostatiska hipotensija (t.i. sistoliskais asinsspiediens nesamazinās > 20 mmHg, pieceļoties kājās). POTS pašreizējā farmakoloģiskā ārstēšana ir ierobežota.

Pieteikties konsultācijai

Avoti:

BMJ Management of post-acute covid-19 in primary care (Trisha Greenhalgh, 1 Matthew Knight, 2 Christine A’Court, 1 Maria Buxton, 3 Laiba Husain)

Randomized Trial of Ivabradine in Patients With Hyperadrenergic Postural Orthostatic Tachycardia Syndrome

2019 ESC Guidelines for the management of patients with supraventricular tachycardia